I made this widget at MyFlashFetish.com.

Pages

Saturday, November 7, 2009

punca kelemahan GERAKAN ISLAM

Kebelakangan ini gerakan Islam kelihatan agak goyang dek kerana pelbagai isu yang melanda. Pelbagai fitnah dan tohmahan telah dilontarkan terhadap gerakan Islam hinggakan sedikit sebanyak telah melemahkan gerak kerja gerakan itu sendiri. Walaubagaimanapun cuba kita kaji balik dimanakah punca permasalahan ini berlaku. mengikut pandangan saya terdapat bebrapa isu yang perlu diselesaikan segera agar gerakan ini terus dipandang tinggi dan mempunyai keistimewaannya yang tersendiri.

Punca utama yang dapat dikenalpasti ialah tarbiyah ruhiyyah yang diabaikan. Asapek ini merupakan elemen yang penting dan merupakan trademark kepada gerakan Islam. Kita melihat bagaimana pada zaman Rasulullah S.A.W yang mana tarbiyah ruhiyyah menjadi kunci utama kepada perjalanan gerakan dakwah. Dalam peperangan Badar jelas menunjukkan kekuatan ruhiyyah menjadi satu senjata yang berbisa untuk melawan pihak musuh. Dengan kuantiti yang sedikit tidak menjadi penghalang kepada kemenangan kepada Islam.

Kembali kepada suasana hari ini, kurangnya kebergantungan kita kepada Allah yang menyebabkan segala perancangan yang terbaik pun tidak akan berjaya kerana kurangnya pengharapan kepada Yang Maha Esa. Natijahnyadapat dilihat bagaimana gerakan Islam sekarang ini banyak menimbulkan fitnah hinggakan tidak mampu lagi kita hendak menangkisnya.

No comments: