I made this widget at MyFlashFetish.com.

Pages

Sunday, June 21, 2009

RINTIHAN ABANG BURGER

Selesai solat magrib tiba-tiba aku disapa oleh seorang sahabat mengajak aku ke maydin kat kajang. ooo... baru aku teringat petang tadi aku yang ajak dia ke maydin nak survey alat2 untuk berniaga 'pasar malam'.

pasar malam!!! satu langkah drastik yang diputuskan oleh ajk LEP untuk meningkatkan dana persatuan. Cadangan yang pada mulanya agak sukar diterima tetapi akhirnya diterima sebagai langkah drastik untuk mendapatkan dana. Masih segar diingatanku sindiran dan senyum sinis sahabat2ku apabila aku maklumkan pasal nak berniaga pasar malam. ah..!! pedulikan sindiran mereka, nanti korang tahu la hasilnya, kataku dalam hati...

Kembali kepada cerita tadi, sebenarnya ketika aku menulis ini, aku baru sahaja sampai kat rumah sewa setelah puas meronda surver2 harga. Akhirnya aku gagal untuk mendapatkan kata putus setelah pencarian yang agak lama. Esok aku cuba lagi...

Sebelum sampai rumah aku singgah sekejap kat gerai abang menjual burger di tepi jalan setelah perutku ini meronta2 pohon untuk diisikan. Aku penuhi permintaannya. Sampai di gerai tersebut maka aku menempah burger ayam satu. Ketika abang burger( x sempat nak tanya nama) sedang menyiapkan pesananku sambil diperhatikan oleh anaknya yang setia menunggu tiba2 aku terpandang generator yang menghidup lampu gerai tersebut. Baru aku terfikir nak berniaga pasar malam kena ada benda ni, kalau x bergelap la nampaknya. Tiba2 mulut ni gatal pula nak bertanya abang burger pasal harga benda tu.

Sambil meneruskan membuat burger yang aku tempah, abang burger memberitahu harga benda tu RM300 ( made in China), agak mahal bagi aku tapi abang burger kata itu yang termurah sebab buatan China. Katanya," alah beli murah2 ni dapat guna sebulan dua ok la, asalkan balik modal" . Ada benar jugak kata2 abang burger ni. Apa guna beli mahal2 tapi x balik modal.....

Ketika aku sedang asyik melihat anak lelakinya bermain-main di tepi gerai, tiba2 abang burger berbicara, katanya, " sekarang ni susah sangat nak cari makan, ekonomi tak menentu" . Mendengar rintihan abang burger menyebabkan hati aku tertanya-tanya kenapa tiba2 abang burger berkata sedemikian.Setelah berborak2 akhirnya aku mendapat jawapannya. Rupa-rupanya abang burger baru sahaja diberhentikan kerja setelah 17 tahun berkhidmat sebab kilang dah tutup. Katanya lagi sekarang ni dia terpaksa bekerja sebagai penjual burger untuk menampung isteri dan anak2. Aku menjadi sedih apabila abang burger memberitahu bahawa isteri dia pun jual burger jugak tapi kat kawasan lain. Anak2 pun turut sama menjual burger. Katanya, " biasalah dik nak cari rezeki, terpaksalah".

Setelah siap burger yang aku tempah, aku terus beredar sambil hatiku berdoa semoga Allah s.w.t murahkan rezeki abang burger dan keluarganya.........

No comments: