I made this widget at MyFlashFetish.com.

Pages

Tuesday, March 8, 2011

KITA SEORANG GURU ATAU PENDIDIK???

surah as-shaf
2. Wahai orang-orang Yang beriman! Mengapa kamu memperkatakan apa Yang kamu tidak melakukannya!
3. amat besar kebenciannya di sisi Allah – kamu memperkatakan sesuatu Yang kamu tidak melakukannya.

Salam Ukhuwwah, hari ini kita sering memperkatakan isu yang akan cuba kita bincangkan iatu guru dan pendidik adakah sama???. Timbul persoalan dibenak fikiran saya adakah guru dan pendidik adakah sama?. Setelah difikirkan maka begini pandangan pandangan saya, guru dan pendidik merupakan sesuatu yang amat berbeza.
Guru merupakan seorang yang mengajar seseorang , manakala pendidik bukan hanya mengajar tetapi mendidik manusia supaya menjadi insan yang berguna atau dalam kontek Islam ialah menjadi insan yang bertaqwa. Berdasarkan ayat al-quran diatas, Allah memberi peringatan kepada manusia terutama umat Islam supaya janganlah kamu berkata-kata atau menyuruh seseorang melakukan kebaikan sebelum kita yang perlu laksanakan dahulu. Apa yang saya ingin kaitkan ialah seseorang yang bergelar guru tidak semestinya melakukan perkara yang disuruhnya kepada pelajar akan tetapi seorang pendidik perlu melaksanakan dulu apa sahaja yangakan diajar kepada pelajar.
Sebagai contoh, seorang ustazah yang akan mengajar mengenai tuntutan menutup aurat tetapi dalam masa yang sama cara pemakaian ustazah tersebut tidak melambangkan cara penutupan aurat yang sempurna contohnya tudung yang singkat (tidak melebihi paras dada dan punggung), tidak memakai sarung tangan dan kaki dan pakaian yang agak ketat. Adakah kita perlu gelar ustazah ini guru atau pendidik. Bagi saya ustazah ini hanyalah seorabg guru semata-mata dan bukan seorang pendidik. Jika dia seorang pendidik maka dia perlu memastikan dirinya sudah melambangkan sebagai seorang muslimah.
Sebagai muhasabah disini, marilah kita sama merenung kembali tujuan kita menjadi guru. Adakah semata-mata untuk mengejar gaji atau status yang tinggi ataupun untuk menjadi pendidik yang ingin membantu manusia kerah jalan uang benar. Betulkan niat kita apabila menjadi seorang guru…..sekian,wassalam..

No comments: